Dette er sponsoreret indhold
Siden starter af dette årti er det kun gået 1 vej – opad. En smule stagnation i udviklingen, efter ændringerne af afgifterne, er afløst af en stigning. Udbud og efterspørgsel gælder naturligvis også for leasingmarkedet, og når der er vind i sejlene, er der også et potentiale i at oprette nye leasingfirmaer.
Forventningerne er høje
I bilbranchen er forventningerne høje til hvilket niveau, andelen af leasede biler vil lægge på. Tallet i årets første måneder lå på 38%, hvilket svarer nogenlunde til det høje niveau på 40% i 2018, da andelen af leasing mod salg af nye biler, igen sted efter den tidligere regerings indgreb i 2017.
Flere kan tænkes at ville have en bid af den større kage. Med de høje forventninger, vil der givetvis være endnu større interesse for at omlægge en eksisterende virksomhed, overbygge, så man som bilforhandler også tilbyder leasing. Derfor ser man også nye leasingselskaber blive stiftet som ApS selskab, eller .
Har man en opsparing på 40.000 kr., og et lille opstartsgebyr til sit nye ApS, er det kun viden om bilbranchen og drift af virksomhed generelt, der kan være til hinder for, at man kaster sig ind i det voksende marked
Danskerne vil have de dyre mærker
Når danskerne udvælger sig en ny bil, og det er vel at mærke både ved salg og leasing, så er det i højere grad et af premium-mærkerne, såsom Audi, Mercedes og BMW. I marts undersøgte Voxmeter danskernes præferencer for leasing ift. priser. Undersøgelsen viste, at folk i højere grad overvejede at lease en bil, når prisen kom over 400.000 kr. Ved den pris svarede 39,3% af respondenterne, at de overvejer leasing, og ved biler med priser over 600.000 kr., svarede 38,5% at de overvejede leasing.
Med de mange forskellige former for leasing, kan der nemlig være fordele i at lease en bil til en høj pris, som man ellers ikke ville have mulighed for at låne til, for ikke at tale om de månedlige udgifter. Man slipper nemlig ofte for diverse afgifter og udgifter til vedligeholdelse – selvom den udgift som oftest er indregnet i den månedlige pris alligevel.
Lad udlandet lede vejen
Særligt i andre europæiske ser man en endnu større andel af leasede biler. Hvor det i Danmark er godt 10%, der leaser deres bil, ligger tallet i Tyskland, England, Spanien og Italien på op mod 80%. Nu gælder der naturligvis forskellige forhold på det danske og andre landes markeder, og det kan have en indvirkning på den store forskel.
Der kan dog også ligge et kæmpe potentiale i leasingmarkedet, hvis man i Danmark formår at styrke området. Hvis man tror at leasing er på vej yderligere frem i Danmark, er det nu man som eksisterende eller kommende bilforhandler skal overveje, om man vil være en del af det marked, der ser ud til at vokse.
De forskellige muligheder for at lease er i hvert fald til stede, og enhver familie med et vist rådighedsbeløb burde kunne finde bilen, forhandleren og den rigtige aftale.