Det skal du vide før du spænder en anhænger din bil

Det skal du vide før du spænder en anhænger din bil

Sponsoreret:

At have et anhængertræk på sin bil kan i mange henseender være fordelagtigt, når man skal transportere tunge læs eller på campingferie. Dog følger der et regelsæt, der kan være svært at gennemskue og til tider uoverskueligt. Alt afhængig af det pågældende køretøj, og typen af anhænger, så varierer de forskellige regler. Eksempelvis er fartgrænser med trailer anderledes, end når man kører uden. 

Hvilken anhænger må jeg køre med? 

Majoriteten af de danske bilister besidder et kategori B-kørekort, hvilket er det almindelige kørekort, hvor man må føre en bil på en maksimal totalvægt på 3.500 kg. Med henblik på anhænger, så må man med et kategori B-kørekort benytte sig af en anhænger med en tilladt totalvægt på op til 750 kg. Dette gør sig kun gældende, hvis bilen er godkendt til at kunne trække denne vægt. 

Har man taget sit kørekort før d. 1. maj 2009, så kan du vælge at lade den størst tilladte påhængsvægt for bilen gælde i stedet for den største tilladte totalvægt. Bilens tilladte påhængsvægt kan findes på registreringsattesten, og anhængerens tilladte totalvægt kan findes på anhængerens registreringsattest. Dog skal man stadigvæk holde sig til de maks. 3.500 kg. 

Er det ikke muligt at overholde kategori B-kørekortets grænse på 3.500 kg, så kan man vælge at tage det såkaldte B/E trailerkørekort. Med et sådant kørekort, så muliggøres det at køre med et vogntog med en samlet totalvægt på op til 7.000 kg. Processen bag B/E trailerkørekortet består af 4 teoritimer, 6 praktiske undervisningsgange og til sidst en praktisk prøve. Det er værd at tilføje, at man d. 19 januar 2013 gjorde det muligt at udvide sit B-kørekort til et B+, hvilket giver føreren retten til at køre med et vogntog med en totalvægt på op til 4.250 kg. 

Fartgrænser når man kører med anhænger 

Når man har dannet sig et overblik over, hvilke anhængere ens bil kan benytte sig af, så skal man herefter være opmærksom på, at de gældende hastighedsregler for almindelige køretøjer ikke dækker kørsel med trailer og campingvogn. For kørsel af personbil med enten en trailer eller campingvogn, gælder følgende fartgrænser: 

  • 80 km/t på motorvej
  • 80 km/t på motortrafikvej og landevej
  • 50 km/t i byzoner 

Overstiges disse fartgrænser, så vil man blive sanktioneret. Hvis man kører 30 procent for stærkt i forhold til den tilladte fartgrænse med en trailer eller campingvogn, så vil du modtage et klip i kørekortet. Kører man derimod 40 procent for stærkt, så vil man få en betinget fratagelse af sit kørekort, hvorfor man vil skulle op til en ny teori- og køreprøve. 

Der eksisterer i dag to kategorier for trailere og campingvogne. Ovenstående reglement dækker over almindelig trailere og campingvogne. Den anden kategori er de såkaldte tempo-godkendte trailere og campingvogne. Denne kategori opstod som et resultat af en ændring i færdselslovens fartgrænser med henblik på påhængskøretøjer, vedtaget i folketinget d. 12 april 2016. Det betyder, at trailere og campingvogne kunne blive registeret til Tempo 100-kørsel, hvorved den tilladte fartgrænse hæves. Har man et tempo-godkendt påhæng efter sin bil, så gælder nedenstående grænser. 

  • 100 km/t på motorvej
  • 80 km/t udenfor byzoner 
  • 50 km/t i byzoner 

For at modtage en tempo-godkendelse, så gælder en række krav, hvilket inkluderer at påhængskøretøjet synes hvert andet år.   

Begrebsafklaring af vogntogsvægt 

Dette begreb er særligt vigtigt at skifte bekendtskab med, når man kører med trailer, og i særdeleshed med campingvogn. Termen dækker over den maksimale tilladte samlede vægt som den pågældende bil er godkendt til, og udgøres af summen af bilens vægt plus den samlede vægt af campingvognes akseltryk i sammenkoblet tilstand. Med andre ord, den samlede vægt af bil og campingvogn sammenkoblet med hjulene på vægten inklusiv passagerer og bagage. Du kan finde vogntogsvægten ved at undersøge bilens typeplade. På nyere biler kan det også fremgå af registreringsattesten. Denne term er vigtig at sætte sig ind i, fordi nogle bilers vogntogsvægt kan være lavere end summen af bilens totalvægt og bilens størst tilladte påhængsvægt. 

Gode råd til at køre med anhænger 

Efter at være blevet tilstrækkeligt oplyst, så kan man drage nytte af følgende råd, inden man begår sig på de danske med anhænger. Først og fremmest bør man sikrer sig, at anhængeren er koblet korrekt fast. Dette gør man ved at tjekke, at eksempelvis lygter og blinklys virker. Derudover bør man sørge for, at lasten er spændt fast og vægten er fordelt jævnt. Har man for meget vægt bagerst i traileren, så kan det medføre at den går i slinger.