BilEkspressen
Søg
lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu
iconGratis rådgivning til dit bilkøb
iconFlere end 1.000 kvalitetstjekkede forhandlere
iconTryghed for en god handel
iconSælg din bil gratis

    Kategori

    Udvid/fold sammen

  • Stamdata og detajler

    Udvid/fold sammen
  • Mærke
  • Model
  • Variant
  • Tilføj søgekriterie

    Tilføj flere mærker/modeller


  • Fritekst
  • Biltype
  • Årgang
  • Pris
  • Kilometerstand
  • Drivmiddel
  • Km/L
  • Rækkevidde
  • Batterikapacitet (kWh)
  • Ydelse (HK)
  • Gear
  • Sælger

Vi har fundet

365 brugte Seat til salg

Seat

Fjern søgeparameter

Kategori: Brugte biler

Fjern søgeparameter
Ryd filtre
Gem søgning
listevisning
gittervisning

Sorter efter

Ny annonce
1,5 TSi 150 Style DSG
Gem
244.900,-
Pris

4/2020

53.000 km

Benzin

22 km/l

150 hk

Automatgear

Forhandler

Skanderborg

Maul Biler A/S
Skriv til sælger
Notifikation
Notifikation
Fandt du ikke hvad du søgte?

Gem søgningen og få automatisk besked, når vi finder biler der matcher din søgning

Seat

Fjern søgeparameter

Kategori: Brugte biler

Fjern søgeparameter
Notifikation
Notifikation
Fandt du ikke hvad du søgte?

Gem søgningen og få automatisk besked, når vi finder biler der matcher din søgning

Seat

Fjern søgeparameter

Kategori: Brugte biler

Fjern søgeparameter

Seat startede ud som det Spanske folk mærke, I det dengang diktatur styret land, Man ønskede at få gang i den Spanske økonomi ved at få gang i arbejdsmarked, og i år 1958 åbnede de første Seat Fabrik.

Bilerne var bygget på ældre Fiat-modeller. Det var biler som Seat 600 ( Fiat 600 ), Seat 850 ( Fiat 850 ) og Seat 1500 ( Fiat 1500 ).

I 1974 kunne Seat fejre 2.000.000 millioner solgte biler, og det skete ved dengang nye Seat plantage i Pamplona. Året efter kunne Seat også præsenterer for mærkets første bil, som var designet af Seat dem selv. Modellen hed 1500 Sport og en rå 1430 Sport bocanegra kom også senere. Begge var nemlig Seat’s bud for en Sportslig bil, som alle havde råd til.

Et partnerskab ender efter 30 år.

I 80’erne var der gode nyheder for den vestlige del af Europa, hvor Seat havde planer om at introducer mærket i 1984. Dog gik ikke helt som håbet, og det skyldes at Seat’s biler stadig var ombygget Fiat’er. Problemet var bare at Seat kom med en ny model kaldet Ronad og
Fura, men de modeller var også en nyhed hos Fiat. Da nævnte biler var faktisk Fiat’s biler, så befalede Fiat at Seat ikke solgte dem i Europa, for at tag et marked de allerede solgte lignende biler, bare med et Fiat logo på.

Det var Seat ikke med på, og det reagerede Fiat på med at sagsøge det Spanske mærke. Dog vandt Seat sagen og fik lov at sælge modellerne i Europa og sådan kom Seat til Danmark.

Selvom Seat fik lov at sælge Ronda i Europa, så var den ikke så godt bygget som dens Italienske søster Fiat Ritmo, og det kunne også ses på salgstallene. Fiat var rasende på Seat, og efter et partnerskab i 30 år, blev det stoppet brat i starten af 80’erne.

Tyskerne kommer til.

Seat kunne endelig opleve at sælge biler i den vestlige del af Europa, så var det også hårde år Seat kom i møde. Folk var ikke meget for at købe bilerne, og mærkets ry var heller ikke de bedste. Den sidste Seat med Fiat-DNA var Panda’en, og den var ikke særlig populær, hvorimod at Fiat Panda blev et kæmpe hit i vesten.

I 1982 indgik Seat i et samarbejde med tyske VW, og det betød at Seat fik lov at bygge udvalgte VW biler på tidligere Seat fabrikker. Derimod overtog VW Seat’s stying omkring udviklingenen af deres kommende modeller.

I 1984 kom så det man havde ventet på, nemlig en ny Seat fra bunden af. Bilen hed Ibiza og var designet af den Italienske designer Giorgetto Giugiaro. Motoren var også udviklet af det Tyske Sportsvognsmærke Porsche. Dog brugte Ibiza stadig nogle dele fra Fiat for at holde prisen nede.

Igennem 80’erne købte VW mere og mere af Seat’s aktier, og allerede i 1990 ejede VW 99,9% af Seat. Det betød at Seat kom under det enorme VAG-Gruppe.

Spansk Design, Tysk kvalitet

VW havde store planer med mærket, hvor det skulle fange de unge førstegangs bilister. Man kunne købe en billig bil med det velkendte tyske kvalitet, og så var designet heller ikke dårligt med et forholdsvis sportsligt look.

Købte man en Seat i 90’erne, så fandtes modellen også som en VW, men i midten af 90’erne introducerede Seat for Sportslige GTi’er med navnet Cupra. Cup-Race stod det for, og i dag er CUPRA et mærke for sig selv.

I dag er Seat et ret populært mærke herhjemme. Det er specielt Seat Leon vi har været glade for. I mange kunne den kun fås som en Hatchback, hvor den altid har delt platform og teknik med VW Golf . I dag kan den dog fås som Stationcar, og selvom der er sparet på kabine kvaliteten for at holde prisen nede, i forhold til en VW Golf , så har den altid haft et Design som fangede mange blikke. Leon fås i dag også som en Hybrid.

Af små biler var Mii en populær bil da den blev introduceret i 2013, sammen med søstrene VW UP! og Skoda Citigo , hvor alle tre biler fik titlen som året bil dengang. I dag er Mii blevet til mærkets første elektriske bil.

Det med at vinde titler har Seat altid været gode til, og det skyldes måske deres stærke prissætning. Arona var og er stadig i dag Seat’s mindste biler i det voksende Crossover Segment. BIlen har også vundet titlen som årets bil. Dog skal man vælge Seat Tarraco , hvis man leder efter en suv.

 

 

Vis mere

Se alle modeller
Se alle brændstoftyper

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

BilEkspressen