BilEkspressen
Søg
lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu
iconGratis rådgivning til dit bilkøb
iconFlere end 1.000 kvalitetstjekkede forhandlere
iconTryghed for en god handel
iconSælg din bil gratis

    Kategori

    Udvid/fold sammen

  • Stamdata og detajler

    Udvid/fold sammen
  • Mærke
  • Model
  • Variant
  • Tilføj søgekriterie

    Tilføj flere mærker/modeller


  • Fritekst
  • Biltype
  • Årgang
  • Pris
  • Kilometerstand
  • Drivmiddel
  • Km/L
  • Rækkevidde
  • Batterikapacitet (kWh)
  • Ydelse (HK)
  • Gear
  • Sælger

Vi har fundet

307 brugte Mazda til salg

Mazda

Fjern søgeparameter

Kategori: Brugte biler

Fjern søgeparameter
Ryd filtre
Gem søgning
listevisning
gittervisning

Sorter efter

Ny annonce
1,5 SkyActiv-G 90 Nakama
Gem
99.800,-
Pris

2/2017

136.000 km

Benzin

22.2 km/l

90 hk

Manuelt gear

Forhandler

Hjørring

Lytzen Cars
Skriv til sælger
Notifikation
Notifikation
Fandt du ikke hvad du søgte?

Gem søgningen og få automatisk besked, når vi finder biler der matcher din søgning

Mazda

Fjern søgeparameter

Kategori: Brugte biler

Fjern søgeparameter
Notifikation
Notifikation
Fandt du ikke hvad du søgte?

Gem søgningen og få automatisk besked, når vi finder biler der matcher din søgning

Mazda

Fjern søgeparameter

Kategori: Brugte biler

Fjern søgeparameter

Mazda’s begyndelse startede tilbage i år 1920, hvor man i den Japanske storby Hiroshima, kunne man dengang finde et mindre virksomhed med navn Toyo Cork Kogyo Co., der levede af at fremstille kork. Først 10 år efter, opfandt man et trehjulet køretøj med navnet Mazda-Go, og det var sådan at Mazda startede deres store rejse for Automobiler.

Opfinderen af Mazda-Go hed Jujiro Matsuda, og han var meget inspireret af den vestlige verden og dens udvikling. Navnet Mazda tog han dog fra den oldiranske gud Ahura Mazda, som også var kendt som den vise herre.

Som mange andre Japanske automobil fabrikanter under 2. Verdenskrig,
så slap Mazda ikke fra at hjælpe den Japanske regering under krigen. De fik til opgave at udvikle våben, hvor Mazda opfandt det drabelige Type 99 Riffel. Dog blev det til et hurtigt stop for Mazda’s produktion af våben, efter bombningen i Hiroshima da den Amerikanske hær kastede den første Atombombe over byen.

Wankelmotorens introduktion.

Efter krigen kom den første bil fra Mazda, hvor det blev til en lille sportsvogn med navnet R360 Coupé. Årene til følge kom Mazda med en række forskellige varebiler til det Japanske erhvervsbrug. Det var ingen hemmelighed at ingeniørerne hos Mazda, var meget inspireret af den tyske bil NSU Ro 80 og dens wankelmotor. En teknik som var helt ny dengang, og noget Mazda selv ville bruge meget tid på at udvikle endnu mere.
Det smarte ved en wankelmotor var at selve motoren ikke var særlig stor, men kunne skabe kræfter nok som det var en V6 eller V8 - motor.

Den første Mazda med wankelmotor var endnu en sportsvogn med navnet Cosmo Sport. Cosmo Sport vækkede stor interesse for den vestlige verden, og det var også den model der gav en invitation hos Mazda at sælge biler uden for hjemlandet Japan. Mazda begyndte straks at spytte forskellige biltype ud på det Europæiske marked. Hertil lagde de liv til velkendte modeller, såsom Mazda 323 , 626 og den store 929. Så var der også sportsvognen RX 3 og senere RX 7. De brugte stadig en wankelmotor, og det gjorde de helt op til 2013. Mazda havde faktisk stor succes med wankelmotoren, og i 1991 vandt de det prestigefyldte Racerløb Le Mans, som det første Japanske hold.

Ford-tiden.

90’erne var året hvor Mazda virkelig var en populær bil herhjemme, og det var også året hvor Mazda byggede biler sammen med Ford. Dog startede partnerskabet med Ford a llerede tilbage i 70’erne, men det var først i 90’erne at Mazda og Ford bilerne ramte Europa. Partnerskabet ende dog i 2011. 90’erne var også året hvor Mazda byggede det, der vil ende som den mest solgte Sportsvogn verden nogensinde havde set. Det startede blot som en hyldest til Lotus biler fra 60’erne, men Mazda’s to-personers Sportsvogn, MX-5 blev en kæmpe succes.

Mazda i dag.

Selvom Mazda har for længst droppet wankelmotoren, stoppede det dem ikke for at prøve noget nyt. I dag kører de fleste nye Mazda med noget de kalder for Skyactiv teknologi. Det er en benzinmotor som ingen andre på marked. Den brænder benzinen mere effektivt af, og vil derfor udslippe færre emissioner og udgive et lavere brændstofforbrug end en almindelig benzinmotor. Systemet findes i Mazda 3, CX30, MX-5 og den store 6.

Mazda 3 er deres bud for en bil i C-segmentet. Den findes også i en større Crossover-variant med navnet CX-30. Mazda har sørget for at man kan mærke det sportslig DNA igennem bilen, og i forhold til mange af de Europæiske konkurrenter, så har Mazda 3 eller CX-30 korte gearskift som det var en Sportsvogn, hvis man vælger den med manuel gear. Er det en familiebil man leder efter, så tilbyder Mazda en 6’er, der findes enten som en Sedan eller Stationcar. Den tilbyder meget udstyr og plads for pengene, og så kan den endda også fås som en SUV med navnet CX-5.

MX-5 er den billigste Sportsvogn på marked, og der er en grund til at det også er den mest solgte Sportsvogn i verden. Nyprisen i dag er langt under 300.000 kr., og ingen andre biler giver køreglæde i den prisgruppe som MX-5 gør. Elbiler er helt nyt for Mazda som så mange Japanske fabrikanter. Dog præsenterede de i år 2020 for MX-30. En moderne elbil til det voksende Crossover-segment.

 

Vis mere

Se alle modeller
Se alle brændstoftyper

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

BilEkspressen