Log ind
Opret bruger
Kategori
Stamdata og detajler
Tilføj flere mærker/modeller
Vi har fundet
Kia
Kategori: Brugte biler
Sorter efter
11/2021
38.000 km
Hybrid (benzin/el)
38.5 km/l
141 hk
Automatgear
Forhandler
Åbyhøj
6/2021
45.000 km
Hybrid (benzin/el)
33.5 km/l
265 hk
Automatgear
Forhandler
Grenå
10/2021
43.000 km
Hybrid (benzin/el)
42.2 km/l
141 hk
Automatgear
Forhandler
Vejle
2023
El
484 km
325 hk
77.4 kWh
Forhandler
Risskov
Gem søgningen og få automatisk besked, når vi finder biler der matcher din søgning
Kia
Kategori: Brugte biler
Gem søgningen og få automatisk besked, når vi finder biler der matcher din søgning
Kia
Kategori: Brugte biler
KIA Motors eller bare KIA, startede deres historie under 2. Verdenskrig i Sydkorea år 1944. Dengang fremstillede KIA stålrør og cykler, til et industrielt voksende land.
Selve navnet KIA stod for Korean Industry of Automobile, og efter krigen levede KIA af at bygge motorcykler på Honda-licens. Der første køretøjer med fire hjul var små lastbiler, som var bygget på Mazda-licens.
Igennem 70’erne, kom den første KIA personbil, der var bygget på en Mazda. Modellen hed Brisa, og blev bygget op til 1981, hvor KIA måtte stoppe produktionen af personbiler. Det skete på baggrund af i 1981, fik Sydkorea den militær diktator Chun Doo-hwan, der befalede KIA om at stoppe med at bygge personbiler, og i stedet for skulle KIA bygge små lastbiler for det industrielle hjemmemarked.
Først i 1986 fik KIA lov til at starte med at bygge personbiler igen. Det var også året, hvor de gav håndtryk til Ford om at starte et partnerskab. Den første nye KIA man så dengang hed KIA Pride, og det var også den første KIA som kom til Danmark i 90’erne.
Da Ford også samarbejdede med Mazda, så var mange af de motorer der sad i en KIA dengang var fra Mazda. Modeller som KIA Sephia, Clarus og Sportage, var nogle af de KIA’er på modelprogrammet i Europa og Danmark. Dog kunne man kun købe Sportage herhjemme som varebil.
Dog gik det ikke helt som planlagt med salget, og allerede i 1997 måtte KIA se selv i konkurs, under det Asiatiske finanskrise i samme år. Heldigvis købte Koreas største bilfabrikant Hyundai 51 % af KIA. Dog var det også enden på et langt partnerskab med Ford, hvor nu Hyundai og KIA skulle bygge biler sammen.
I 2005 valgte KIA at fokuserer på Europa som deres største marked sammen med Hyundai. I 2007 kom så mærkets vigtigste bil dengang, som skulle tag salget fra de Europæiske biler. Modellen i tale hed KIA C’eed, og var det Koreanske svar for en VW Golf . Hyundai kom året efter med søster bilen i30. C’eed blev en kæmpe succes ikke kun i Danmark, men også ude for grænsen, hvor man kunne få en koreansk bil med samme byggekvalitet, som en tysk bil i samme klasse.
I dag er KIA et velkendt mærke for os Dansker. Modeller herhjemme starter ud med den lille KIA Picanto , som de sidste 15 år har været en rigtig darling for os Dansker. Picanto er ikke ret stor, men den kører som en bil skal køre og giver meget værdi for pengene.
Går man en model op hedder det Rio, og Rio er i klasse med VW Polo og Ford Fiesta . Dog er det C’eed eller Ceed som de nu hedder, den mest solgte KIa i Europa. Det er også forståeligt, hvor Ceed’en tilbyder utroligt meget bil for pengene. Man får en bil i klasse med en VW Golf eller Astra, koster mindre og tilbyder meget af det samme. Ceed findes som 5-dørs Hatchback eller Stationcar, men også i en smart udgave kaldet Pro Ceed.
KIA’s mindste Crossover hedder Stonic, og er bygget på Rio’en. Den tilbyder en minibil med mere frihøjde og højer førerposition. Dog hedder det KIA Sportage , hvis man skal havde en Crossover med plads til hele familien. Den helt store KIA hedder Sorento, og er en vaskeægte SUV. Selvom Sorento kan lyde som en benzinsluger, så er Sorento en af de mest grønne biler KIA udvikler i dag. Den kan nemlig fås som en Plug in-Hybrid.
KIA er ret nye med elektriske biler. Deres første elektriske KIA hed E-SOUL, der aldrig rigtigt blev en populær bil. Dog stod det anderledes til med deres Hybrid og Plug In-Hybrid Niro. Niro var muligvis den første elektriske Crossover, og med en lav startpris var den dømt til succes i Europa.
KIA tror på en grøn fremtid, og i 2021 præsenterede de for deres nye store verdensmodel kaldet EV6. EV6 er kæmpestor med unikke plads muligheder. Den vil fås i forskellige batteripakker, hvor den hurtigste yder hele 585 hk og kan køre fra 0-100 på 3,5 sekunder, hvad gør den til den grønneste og hurtigste KIA nogensinde.
Brug for hjælp?