BilEkspressen
Søg
lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu
iconGratis rådgivning til dit bilkøb
iconFlere end 1.000 kvalitetstjekkede forhandlere
iconTryghed for en god handel
iconSælg din bil gratis

    Kategori

    Udvid/fold sammen

  • Stamdata og detajler

    Udvid/fold sammen
  • Mærke
  • Model
  • Variant
  • Tilføj søgekriterie

    Tilføj flere mærker/modeller


  • Fritekst
  • Biltype
  • Årgang
  • Pris
  • Kilometerstand
  • Drivmiddel
  • Km/L
  • Rækkevidde
  • Batterikapacitet (kWh)
  • Ydelse (HK)
  • Gear
  • Sælger

Vi har fundet

330 brugte Fiat til salg

Fiat

Fjern søgeparameter

Kategori: Brugte biler

Fjern søgeparameter
Ryd filtre
Gem søgning
listevisning
gittervisning

Sorter efter

Ny annonce
1,2 69 Easy
Gem
49.900,-
Pris

11/2016

150.500 km

Benzin

21.3 km/l

69 hk

Manuelt gear

Forhandler

Køge

MP Biler ApS
Skriv til sælger
Notifikation
Notifikation
Fandt du ikke hvad du søgte?

Gem søgningen og få automatisk besked, når vi finder biler der matcher din søgning

Fiat

Fjern søgeparameter

Kategori: Brugte biler

Fjern søgeparameter
Notifikation
Notifikation
Fandt du ikke hvad du søgte?

Gem søgningen og få automatisk besked, når vi finder biler der matcher din søgning

Fiat

Fjern søgeparameter

Kategori: Brugte biler

Fjern søgeparameter

Società Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino eller bare FIAT, har eksisteret siden år 1899, hvor den italienske forretningsmand Giovanni Agnelli opfandt mærket.

Allerede i år 1900 åbnede FIAT for deres første fabrik i Turin med 150 ansatte. Mærkets første bil hed Fiat 4 HP, og ydet som den hed, hele fire hestekræfter.
Travlt fik man i den lille industriby og dengang hovedstad Torino på FIAT’s fabrik, da der allerede var bestillinger på hele 24 biler.

I 1908 prøvede Fiat lykken uden for Europa og åbnede en fabrik i Nordamerika. En succes blev det også til for FIAT, trods for de ikke solgte nær så mange biler som Ford gjorde dengang.

En tid med en masse krige.

Gennem første og anden verdenskrig, blev FIAT’s mange fabrikker i Italien, brugt til at udvikle forskellige krigsvåben og tanks for den Italienske hær. Det var specielt under 2. Verdenskrig, at FIAT satsede mere på at udvikle de forskellige militær køretøjer og fly end personbiler. Dog blev næsten alle FIAT’s fabrikker smadret eller bombet under krigen.


Inden Italiens leder Benito Mussolini død i 1945, havde han borderet FIAT, at kun bygge biler for det Italienske land og droppe deres fokus for andre lande, herunder deres succes i Amerika.

I 1950 præsenterede Fiat for en model kaldet 1400 og syv år senere kom den lille Fiat 500 . Fiat 500 blev et kæmpe hit, hvor man fik en lille bil, der også kunne rumme fire personer, samtidig klare de stejle bakker i de små italienske byer. Det var Italiens egen lille folkebil.

FIAT Erobre sig andre mærker.

Efter FIAT’s store succes med 500 og andre modeller - og især i 60’erne,hvor FIAT solgte mange biler i Danmark - kiggede FIAT på andre Italienske fabrikanter, som de endte med at købe, herunder LANCIA, Ferrari, Alfa Romeo og Maserati.

FIAT succes fortsatte også gennem 80 - og 90’erne, hvor de b.l.a kom med biler som den lille FIAT UNO , PUNTO og PANDA.

Panda’en redder mærket fra en fiasko.

Desværre stoppede FIAT’s enorme succes da århundredeskiftet kom, og tidligt i 00’erne haltede salget. Det var især med FIAT’s nye modeller som floppede. Dengang solgte de en ny model kaldet Stilo, en Mini MPV bygget på Punto’en kaldet Idea, den noget specielle Multipla og den meget dyre Croma Stationcar. Alle bilerne floppede fuldstændigt for Fiat, som nu måtte se en konkurs i øjnene.

I 2003 blev Sergio Marchionne ansat som FIAT’s nye CEO, og det var en tid hvor man ikke rigtig kendte til FIAT’s skæbne endnu. Dog var heldet med ham, hvor han gav grønt lys for at bygge en ny billig bybil kaldet Panda, som var den bil der endte med at redde FIAT for konkurs med sin enorme salgssucces i verden.

År senere gav han grønt lys for at genskabe den lille Fiat 500 , som FIAT også fik en kæmpe succes med. I 2014 endte FIAT at købe Chrysler og JEEP, hvor det var starten for de Europæiske Jeeps.

FIAT lever stærkt i dag.

I dag er FIAT populært som i gamle dage. Vi dansker har virkelig været glade for den moderne Panda, siden den kom på marked i 2004. I dag har man også udvidet den i flere varianter, såsom den smarte CityCross-variant, og så bruger Panda’en Mild-Hybrid teknik for at reducerer CO2-udslippet.

Dog er det nok den nye 500, vi Dansker kender FIAT for i dag. Den ligner meget den gamle 500 fra 50’erne, men er moderne som en bil skal være. Da den bruger samme teknik, motor og undervogn fra Panda’en, kan den også fås med Mild-Hybrid teknik. Dog findes den også i en ren elektrisk version, som er den første elbil fra Fiat.

Der er sket meget med 500 i dag, hvor det kun er en lille bil mere. Man kan også få en 500X, som er FIAT’s svar for en kompakt Crossover og så er der MPV-versionen kaldet 500L.

Da Stilo’en kom i 2001, var det nok den Fiat som floppede mest. Dog har FIAT glemt alt om den model, hvor der i stedet findes en ny version af en model, de tidligere havde solgt i slutningen af 80’erne. Modellen i tale er TIPO’en, som findes i tre karrosserivarianter. femdørs Hatchback, Stationcar eller Sedan, hvor i Danmark fås den kun i de to førstnævnte modeller. Som noget nyt i 2021, efter et større Facelift, vil en version af Tipo kaldet CROSS også lande med mere frihøjde og Rugged design.

Vis mere

Se alle modeller
Se alle brændstoftyper

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

BilEkspressen