BilEkspressen
Søg
lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu
iconGratis rådgivning til dit bilkøb
iconFlere end 1.000 kvalitetstjekkede forhandlere
iconTryghed for en god handel
iconSælg din bil gratis

    Kategori

    Udvid/fold sammen

  • Stamdata og detajler

    Udvid/fold sammen
  • Mærke
  • Model
  • Variant
  • Tilføj søgekriterie

    Tilføj flere mærker/modeller


  • Fritekst
  • Biltype
  • Årgang
  • Pris
  • Kilometerstand
  • Drivmiddel
  • Km/L
  • Rækkevidde
  • Batterikapacitet (kWh)
  • Ydelse (HK)
  • Gear
  • Sælger

Vi har fundet

163 brugte Dacia til salg

Dacia

Fjern søgeparameter

Kategori: Brugte biler

Fjern søgeparameter
Ryd filtre
Gem søgning
listevisning
gittervisning

Sorter efter

Ny annonce
1,0 TCe 110 Comfort
Gem
209.900,-
Pris

10/2022

1.000 km

Benzin

110 hk

Manuelt gear

Forhandler

Valby

Ejner Hessel A/S, Valby
Skriv til sælger
Notifikation
Notifikation
Fandt du ikke hvad du søgte?

Gem søgningen og få automatisk besked, når vi finder biler der matcher din søgning

Dacia

Fjern søgeparameter

Kategori: Brugte biler

Fjern søgeparameter
Notifikation
Notifikation
Fandt du ikke hvad du søgte?

Gem søgningen og få automatisk besked, når vi finder biler der matcher din søgning

Dacia

Fjern søgeparameter

Kategori: Brugte biler

Fjern søgeparameter

For de fleste dansker er Dacia et nyt bilmærke, men sådan er det ikke i virkeligheden, hvor det Rumænske bilmærke startede tilbage i år 1966. Dengang hed de ikke Dacia men Uzina de Autoturisme Pitești eller bare UAP.

Det var først i 1968, at de skiftede navn til det vi i dag kender som Dacia. Dengang fik Dacia lov til at bygge biler på Franske Renault’er, så som Renault 12 og Renault 8. De blev i stedet omdøbt til Dacia 1300 og 1100. Selv den legendariske Renault R8 Gordini blev til en Dacia, med den begrænset Dacia 1100 S.

I Danmark var Dacia dog ikke særligt populær, hvor hen imod 70’erne, begyndte salget at halte og klagerne startede også over mærkets kvalitet omkring holdbarheden. Derfor besluttede Dacia at trække sig fra det Danske marked i starten af 80’erne.

En Rumænsk revolution og Renault køber mærket.

Igennem 90’erne solgte Dacia stadig biler bygget på forældet Renault’er fra 60’erne af. En af de mest mest ikoniske modeller fra Dacia var 1325 Liberta. Det var nemlig en hyldest til den Rumænske revolution i år 1989. Selvom tiderne i Rumænien så bedre ud, så blev det ikke bedre for Dacia, og i 1999 endte Renault med at købe mærket op.

Det betød at de kom under Alliance med Renault og Nissan. Den første nye,nye Dacia var Logan. Den var stadig bygget på forældet Renault teknik, men denne gang var modellen lavet med sinde i at også sælge den i store dele af Europa.
Logan’en kunne fås som en klassisk Kuffert-Sedan, Stationcar og Pick-up. Allerede i 2007 var der tanker om at tag den model til Danmark, men det skete aldrig da bilens sikkerhed ikke blev godkendt fra den danske side af.

Et par år senere kom så Sandero Hatchback. Igen var bilen bygget på en forældet Renault, men Dacia Sandero tiltalte sig for mange Europæere. Det var en bil som ikke kostede særligt meget, og gav det man forventede af bil der blot skulle bruges fra A til B.

Renault introduceres til Danmark igen.

I 2013 skete det dog. Dacia kunne endelig få lov til at sælges i Danmark, hvor mærket lige kunne belønne sig til tre stjerner i den hårde Euro NCAP Crash-test - og det var lige præcis nok for de danske adgangskrav.

I Danmark bød man velkommen til følgende modeller dengang, hvor de kom med Logdy, den billigste MPV på marked, Anden generation af Sandero og Logan MCV, da den Danske importør ikke kunne se et marked i at sælge den herhjemme som Sedan. Året efter kom så den populærer Off-Roader Dacia Duster i en Faceliftet udgave til Danmark.

Du ser hvad du får

Dacia lægger ikke skjul på det. Det er et discount mærke med billige løsninger og forældet teknik end konkurrenterne - men er det så slemt endda? Der var engang at Dacia virkelig var et forældet mærke, og heldigvis er det ikke sådan længere, selvom det stadig ikke er på mode med konkurrenterne mærker.

Dog er Dacia ikke bare billig, men meget billig. Det man ser er det man får. Den nye Dacia Sandero fra 2021, er dog blevet mere moderne end nogensinde, hvor Dacia har brudt traditioner. Sandero blev den første Dacia til at modtage teknik fra nuværende Renault produkter, og var lige pludselig moderne som en Renault Clio fra samme årgang.

Dog var det ikke sådan med forrige Sandero. Her var den noget billigere at se på, men vi Dansker købte den alligevel i massevis. Pladsen var omkring det samme som en bil B-segmentet, men kostede det samme som en bil i A-Segmentet. Og med udstyrsvarianten Stepway, så den heller ikke dårlig ud i designet med sit Rugged Off-Road look.

Ingen kan gøre det billigere.

Logdy skrev også mange overskrifter med sin ankomst i Danmark tilbage i 2013. Det var nemlig en 7-personers MPV til langt under 200.000 kr. for ny af. Dertil fik man også 3 års garanti/100.000 km. Pludselig var det billigere at købe en helt ny MPV i stedet for en fem år gammel brugt MPV fra de andre Europæiske mærker.

Duster var også unik i sig selv. En ægte SUV, der rent faktisk kunne bruges til at køre Off-Road, til en pris som ingen af konkurrenter kunne hamle op med. Duster var specielt populær herhjemme som Arbejdsbil med Renault’s gennemtæsket 1,5 dieselmotor.

Dacia ville også gerne havde en del af det elektriske marked, og igen valgte de at gøre det omvendt end konkurrenterne. Med den nye Dacia Spring Electric, fik man den perfekte grønne bybil til under 130.000 kr., og det gjorde den også til Danmarks billigste elbil.

 

 

Vis mere

Se alle modeller
Se alle brændstoftyper

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

BilEkspressen