Log ind
Opret bruger
Kategori
Stamdata og detajler
Tilføj flere mærker/modeller
Vi har fundet
Citroën
Kategori: Brugte biler
Sorter efter
Gem søgningen og få automatisk besked, når vi finder biler der matcher din søgning
Citroën
Kategori: Brugte biler
12/2018
28.000 km
Benzin
23.4 km/l
110 hk
Manuelt gear
Forhandler
Åbyhøj
Gem søgningen og få automatisk besked, når vi finder biler der matcher din søgning
Citroën
Kategori: Brugte biler
André Citroën var en entreprenør, som startede ud med at bygge rustninger for den Franske hær under 1. Verdenskrig.
Efter krigen stod André med et problem, fordi hans fabrik var helt tomt uden noget at fremstille. Derfor gik han i tænkeboksen. Allerede inden krigen, havde han haft erfaring med at udvikle Automobiler, hvor han tidligere havde arbejdet for et Fransk bilmærke kaldet Mors. Derfor gav det god mening at bygge en Automobil.
I år 1919 præsenterede André Citroën for hans første bil. Bilen hed Citroën Type A som var efterfulgt af Citroën B Torpedo og Type C 5CV. Det samme år fik André Citroën også kontakt med Amerikanske GM, om de var interesseret i at købe det Franske bilmærke, men det var de ikke.
Igennem årene udviklede André også militærkøretøjer, der var velegnet til at kunne bruges i Afrika. Disse køretøjer var nemlig ikke som andre militærkøretøjer fra samme tid. De var nemlig en Hybrid af en bil og et bæltekøretøj, hvor bilens forreste del havde hjul, mens bagenden kørte på larvefødder.
Citroen’s succes tog virkelig fart med udviklingen af modellen med navn Traction Avant. Det var nemlig den bil som pionerede det man kalder for en monocoque-konstruktion. Det var også den første bil med torsionsfjedre og hydrauliske bremser. Alt det en moderne bil bruger i dag. Traction Avant var i produktion i 23 år med over 700.000 bygget.
I 1935 så det noget skidt ud for mærket. André Citroén dør og mærket er på vej i en konkurs. Dog var det Franske dækmærke Michelin hurtig ud med pengepungen og endte med at overtage Citroén.
Inden 2. Verdenskrig startede var Ctiroén i gang med at udvikle sit næste vidunder. Modellen skulle ikke bare være den franske folkebil, men en bil som landmanden kunne køre i sin mark, uden at æggene i bilen ville gå itu. Dog måtte produktionen stoppes midlertidigt da 2. Verdenskrig begyndte.
Tyskerne ville havde Citroën’s hjalp med til at fremstille lastbiler for den tyske hær med Ctiroén’s fabriker. Det var dog noget Ctiroén ikke gad, hvor de fandt på udtrykket “Køre langsomt”. Det var et udtryk de brugte på de lastbiler, som de nu udviklede for den Tyske hær, hvor Citroën med vilje byggede dem dårlige. Citroën gemte også den bil, som de havde årene inden udviklet for folket væk. Nogle blev blev kørt i søer, hvor andre blev gemt i lader.
Efter krigen kom den bil med navnet 2CV, som var en lille billig bil. 2CV var i produktionen fra 1948 til 1990. I 50’erne kom den komfortable DS, som var den første bil i verden med hydrauliske affjedring. Noget som den tidligere Franske præsident Charles de Gaulle roste, efter han overlevede et attentatforsøg i en DS.
I dag er det Franske bilmærke Citroën under partnerskab med det gigantiske selskab Stellantis, hvor Citroën bygger nogle af de mest komfortable biler i sin prisklasse. Dog droppede Citroën med Hydrauliske afjedering i 2015 med C5’eren.
C5 findes dog stadig, hvor den nu er blevet til en Crossover. Den findes som det man kan kalde for den traditionelle Crossover eller i version kaldet C5 X, som er et mix mellem en Stationcar og Crossover.
I 2014 udvidede Citroën’s deres mærke med et separat bilmærket kaldet DS, hvad var deres idé for et brand til kunderne i livsstilssegmentet. Uden tvivl har Citroën’s mest solgte bil i nyere tid været den lille C3. Prisen på den var virkelig skarp prissat, og det gjorde at mange dansker købte dem. Den mindre C1 har også været en populær bil herhjemme.
Da Citroën introducerede for Postmand Per bilen Berlingo i 90’erne, blev den biltype en hurtig succes. I dag er den biltype dog mindre populær, hvor Crossoverne har taget det marked. Dog holder Citroën stadig fast i Berlingo’en, hvor den har et design som ingen andre biler i den klasse. Berlingo’en tilbyder stadig utroligt meget plads, hvor den fås i en lang eller kort version og høj sine geniale skydedøre.
Af mindre Crossover sælges der modeller med navnet Citroën C3 Aircross eller Cactus, som tidligere løb med titlen som årets bil. Til fælles for mange af de nye Citroën’er, kommer de med en undervogn kaldet “Det flyvende tæppe”, fordi at den nærmest flyver hen over vejen, hvor Citroën nok er den mest komfortable bil i sin prisgruppe.
Brug for hjælp?