Lyde fra din bil – Hvad prøver den at fortælle dig?

Lyde fra din bil – Hvad prøver den at fortælle dig?

Sponsoreret:

Når din bil pludselig siger lyde, den ikke plejer at sige, kan det som privatperson være svært at gætte sig til, hvad der er galt. Kan man fortsat køre i bilen, selvom lyden er der? Er det blot almindelig slitage? Det kan være svært at studse sig frem til, hvis man ikke nødvendigvis ved alverden om, hvordan en bil er skruet sammen.

Derfor vil vi her gerne give dig en hjælpende hånd og gøre dig opmærksom på nogle af de lyde, du kan støde på under din køretur, og gøre dig skarp i, hvilke der er helt normale, og hvilke du skal reagere på. 

Et defekt svinghjul 

Hvis du hører skurrende lyde, når din bil holder i tomgang, og metalliske bankelyde fra koblingen, når du starter din bil, så kan det være tegn på et defekt svinghjul.

Hvis dette er tilfældet for din bil, vil du typisk også opleve øgede vibrationer, når bilen accelererer i de lave gear og en svag brændt lugt, som om noget i bilen er overophedet. 

Svinghjulet sidder på bilens styreaksel og er en rund genstand, der fungerer som bindeleddet mellem koblingen og motoren. Svinghjulet bidrager til at dæmpe motorlyden og sænke vibrationerne i bilen.

Hvis du har mistanke om, at din bil har et defekt svinghjul, vil det være en god idé at køre den til et autoværksted. Mange steder vil du blive anbefalet at få koblingen skiftet i samme ombæring. Det skyldes, at det er nødvendigt at afmontere gearkassen for at udskifte svinghjulet. Det tager mange arbejdstimer, og det vil derfor være smart at udskifte begge dele, når man er i gang. 

Knirkelyde når du sætter dig i bilen

Det er ikke super godt for selvtilliden, at bilen knager og brager, når man sætter sig i den. Det behøver dog ikke være fordi, du har spist for meget kage på det seneste. Knirkelyde og potentielt skramlen ved indstigning i køretøjet kan nemlig være et tegn på, at din stødabsorbering fejler noget. 

Ved defekt stødabsorbering vil du også opleve, at det føles som om, bilen har ratslør, når du kører i den. Den kan også sige nogle uhensigtsmæssige lyde, når den drejer. Hvis du oplever dette, bør du tage til et autoværksted og få skiftet dine støddæmpere.  

Udfordringer med lejer og remdrev

Når du tænder for din bils motor, skal den helst ikke lave skurrende eller slibende lyde. Gør den dog alligevel dette, kan det være et tegn på, at bilens lejer eller remdrev skal kigges på. Dog er dette én af de lyde, der ikke nødvendigvis behøver at koste dig en tur til et autoværksted. Lydende kan nemlig blot være et tegn på, at der sidder noget skidt og snavs, som du sagtens selv kan fjerne. 

Fortsætter lydene dog alligevel, selvom du har fjernet det eventuelle skidt, bør du få et autoværksted til at kigge på det. Så er du sikker på, at du ikke kører rundt med defekte lejer eller remdrev. 

Brokker din bil sig over bump?

Mange har oplevet et karakteristisk ‘klonk’, når de kører over vejbump. Dette kan virke alarmerende og forskrækkende i situationen, men heldigvis kan du selv tjekke, hvad lyden skyldes. 

Det første du kan gøre er at tjekke, om udstødningen sidder ordentligt. Hvis den ikke sidder ordentligt fast, kan lyden skyldes, at udstødningen slår imod bilens bund, når du kører over bumpene. 

Hvis udstødningen sidder som den skal, kan du tjekke bærearm og fjedrene ved bilens hjul. Det kan nemlig også være hjulophænget eller affjedringen, der skaber den karakteristiske lyd. 

Generelt når det gælder lyde fra din bil, skal du mest af alt være opmærksom på ændringer. Hvis din bil pludselig siger en lyd, som den ikke plejer at sige, kan det altid være tegn på, at noget er galt. Du kan være på den sikre side ved at tage bilen til et autoværksted.