Hvad er vægtafgift og hvad skal man huske?

Hvad er vægtafgift og hvad skal man huske?

Sponsoreret:

Dette indhold er sponsoreret

Når du skal finde ud af, hvor meget det koster at have en bil, så er det om at have tungen lige i munden. Der er nemlig meget, der skal budgetteres – forsikring, afbetalinger, parkeringer, forsikring, og hvordan er det nu lige med vægtafgift? Det er en af de mere uigennemsigtige udgifter på bilbudgettet.

Vægtafgift defineres nemlig af en række parametre, og som mange andre udgifter i de danske system, er det ikke altid lige til at forstå, hvad der er afgørende for størrelsen på udgiften.

Vægtafgift

Vægtafgift betales hver sjette måned. Det er en meget gammel afgiftsordning, der stammer fra 1910. Det er en ret simpel logik, der ligger bag. Hvis man har en meget tung bil, så slider man mere på de offentlige veje. Derfor skal man betale mere til den fælles pulje. Det vil altså sige, at de tunge biler betaler en højere vægtafgift.

Det er ikke alle, der betaler vægtafgift. Det er kun personbiler, der er registreret før 1. juli 1997, og for varebiler er det biler, der er registreret efter 18. marts 2009. Man har nemlig ændret systemet efter henholdsvis 1997 og 2009. Nu hedder afgiften i stedet grøn ejerafgift og adskiller sig på en række parametre fra vægtafgift. Så hvis din bil er nyere, så skal du betale grøn ejerafgift og ikke vægtafgift.

Grøn ejerafgift

Et vigtigt parameter, der adskiller grøn ejerafgift fra vægtafgift, er hensynene, der ligger bag. Hvor vægtafgift afregnes efter bilens vægt, så er grøn vægtafgift beregnet efter, hvor mange kilometer din bil kører på literen – altså brændstofforbrug. Det bliver målt enten efter ECE- eller WLTP-normen.

Hensynet, der ligger bag vægtafgift, er, hvor meget bilerne slider på de offentlige veje. Hensynet med grøn ejerafgift er et miljøhensyn. Det er mening, at grøn ejerafgift skal være et incitament til at vælge en grønnere bil, der kører længere på literen.

Når man står overfor at skulle købe en ny bil, så kan det altså give god mening at overveje, hvor meget grøn ejerafgift, der afkræves for din nye bil. Der kan nemlig være penge at spare, hvis du vælger en bil, der kan køre langt på literen.

Diesel eller benzinbil?

Den grønne ejerafgift er ikke kun hvor langt, din bil kan køre på literen. Der er også forskel på, om du har en diesel eller en benzinbil. Som tommelfingerregel, så er det dyre at have en dieselbil. Hvis du vil vide, hvor meget din bil kan køre på literen, så er det oplyst i manualen på bilen eller i en bildatabase på internettet.

Højere afgift for nyere biler

Omlægning af registreringsafgifter i 2017 ændrede igen ved den grønne ejerafgift. Biler, der er indregistreret efter 3. oktober 2017, betaler en forhøjet grøn ejerafgift. Det vil altså sige, at nye biler i praksis er dyre at eje, selvom de måske kører længere på literen.

Det er vigtigt at huske, at det ikke handler om hvor gammel bilen er, men hvornår den er indregistreret. Hvis du har købt din bil i udlandet og indregistreret den senere, så skal du altså også betale mere i grøn ejerafgift.

Hvad skal du huske?

Faktisk så opkræves grøn ejerafgift eller vægtafgift automatisk via Skat, så det er ikke nødvendigt, at du som bilejer er opmærksom. Skat skal nok huske at opkræve afgifterne for din bil. Det vigtigste er, at du overvejer vægtafgift eller grøn ejerafgift, før du anskaffer bilen.

Når du køber bilen, så er det altså ikke kun prisen på anskaffelse af bilen, der er afgørende. De løbende udgifter kan også løbe op. Derfor skal du huske at undersøge, hvilken vægtafgift eller grøn ejerafgift, du betaler, så du har overblik over, hvad din bil koster i det lange løb.

Når man skal købe en bil, så skal man altså både overveje, hvor miljøvenlig bilen er, og hvor gammel bilen er. Der findes forskellige platforme, hvor du kan undersøge præcis, hvor meget det kommet til at koste dig i afgifter at eje den bil, som du drømmer om.