En plet rust på undervognen er slet ikke så uskyldig, som man måske skulle tro. Mange rustskader viser sig nemlig at tage danske bilejere med bukserne nede og pengepungen op ad lommen. For det kan blive en dyr fornøjelse, hvis man ikke har gennemtjekket sin fabriksgaranti, når man køber en ny bil.
Hvor går grænsen
Køber man en ny bil, dækker fabriksgarantien rigtigt nok rustskader. Men mange overser, at det kun gælder ved indefrakommende gennemtæring, men ikke på mekaniske dele og bremserør, som har med bilens sikkerhed og drift at gøre – skader, der nemt opstår med tonsvis af salt på vejene i det fugtige danske klima.
Rustangreb nedbryder bilens karosseri og nedsætter levetiden på mekaniske dele som fx bremserør og bærearme. En bil uden rust er derfor i sagens natur en mere sikker og værdifuld bil.
Det danske klima er verdens mest rustfremkaldende. Derfor er din bil særligt udsat for rustangreb – allerede i de første leveår. Det tager man ikke hensyn til, når man producerer biler, der skal køre i hele verden. Derfor er ekstra rustbeskyttelse af bilen oftest nødvendig.
Mange tror fejlagtigt, at deres bil bliver leveret med en rustgaranti. Men biler kommer kun med en garanti mod gennemtæring, hvilket betyder, at der skal være rustet et hul i pladen, og at rustskaden skal komme indefra. Dette gælder for alle bilmærker og -modeller, som sælges i Danmark.
Dansk Bilbrancheråd anbefaler undervognsbehandling hurtigst muligt
Ifølge direktør fra Dansk Bilbrancheråd, Erik S. Rasmussen, er netop mangelfuld oplysning om fabriksgarantiernes begrænsninger et generelt problem, som skaber utryghed for forbrugerne:
”Flere tusind danskere køber hvert år ind på en falsk tryghed og risikerer at betale udgiften selv, når uheldet er ude. Det sker desværre relativt ofte. Senest har vi set en sag om en Volkswagen Polo, der blev solgt med en karosserigaranti på 12 år. Kun 20 måneder efter købet af den brugte bil, reklamerede kunden over rust på bilens frontklap, men blev afvist, fordi der ifølge sælger ikke var tale om netop indefrakommende gennemtæring. Nu er sagen kommet for Ankenævn for biler. Det er bare ét eksempel, der i al sin enkelthed viser, at forbrugerne simpelthen ikke er tilstrækkeligt informerede, når de køber ny bil.”
”Det forholder sig sådan, at det er køberens eget ansvar at tjekke, hvad garantien dækker, og især hvad den ikke dækker. Desværre kan garantierne være vanskelige at gennemskue, og derfor handler mange i blinde. For det viser sig i de fleste tilfælde, at fabriksgarantierne ikke er nok, men at mange har brug for at rustbeskytte deres bil allerede ved købet.”